Kerstreces - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Maarten en Cécile - WaarBenJij.nu Kerstreces - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Maarten en Cécile - WaarBenJij.nu

Kerstreces

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Cécile

17 December 2009 | Malawi, Lilongwe

We zijn onze 2009-projecten aan het afronden! De 2 waterputten zijn klaar en worden morgen feestelijk en officieel geopend! Morgen is ook de laatste ochtend in het ziekenhuis. Alle health centres zijn bezocht en we hebben de resultaten van de quality assessments gisteren besproken in de ‘Quarterly meeting’. Wat doorgaat is de fuel crisis, helaas... Maar we kijken uit naar onze kerstvakantie! (hoewel... een aantal kleinere projectjes rondom Bembeke zal wel doorlopen, maar dat is prima...)

Vanavond eten we fish, chips, radijs/tomaatsalade en mais; en bananen als toetje: fresh fish van de buurman gekregen, die wij een ananas hadden gegeven, mais van ene Patrick, die we bij een wandeling ontmoetten, uit zijn ‘garden’, radijs uit onze eigen tuin! (allereerste oogst!), tomaten van Philip, die hij ook weer kreeg en ook de bananen hebben we van Philip gekregen... de aardappelen voor de chips hadden we wel zelf gekocht...
De bonen van Ana eten we dan maar morgen... met de courgette uit de tuin van Stanley.

World Aids Day was een hele happening. Zou om 9 uur beginnen, maar het werd half één... gelukkig waren wij er niet al te vroeg! Honderden mensen verzamelden zich op het voetbalveld bij een school van een dorp verderop, een uur lopen van Bembeke, en stonden uren te wachten. Op het laatste moment werd voor ‘de belangrijke mensen’ nog een groot zeil over wat palen getrokken als bescherming tegen de zon.
Speeches onder andere van de district commisioner, ‘group village headmen boss’ en een arts van het ziekenhuis over noodzaak van meer kennis over HIV/Aids en meer mensen moeten zich laten testen e.d. afgewisseld met dans, zang en toneel. Erg leuk!

Hello!! Hello!! Knock knock. Hello!!! Wie is daar?!? Het is je buurman! Wat is er?? Ik heb jullie hulp nodig: een ernstig zieke patient moet naar het ziekenhuis maar de bestuurder van de ambulance blijkt ziek te zijn en de radio verbinding met het ziekenhuis is kapot en ik kon alleen jullie maar bedenken om te helpen... (als enigen met rijbewijs)
En zo reden we om half één ’s nachts door het pikkedonker een ambulance op volle snelheid met buurman, die nurse is, een bijna bevallende patiente (verdenking placenta praevia, forse bloedingen) en haar 2 familieleden (guardians) naar het ziekenhuis in Dedza... de sirene moesten we erbij bedenken, evenals welke denkbare apparatuur ook, behalve een ‘brancard’... waarop patiente lag toen we haar met z’n drieen naar de afdeling sjouwden... Best spannend...! En Maarten kon bij de road block zeggen: Ik heb een spoedgeval voor het ziekenhuis!
De volgende dag: stralende moeder met gezonde zoon! En twee dankbare oma’s.

Door de nog steeds voortdurende fuel crisis, eerst alleen geen diesel, toen ook geen benzine meer en dat al bijna 4 weken! werd ons programma voor de health centre bezoeken totaal omgegooid (uitgesteld). Om toch naar Lilongwe te kunnen voor ons visum hebben we benzine op de zwarte markt gekocht... inmiddels lijkt diesel redelijk op gang te komen en rijden we nu een geleende diesel auto (‘geruild’ voor de onze) wachtend op benzine voor ons eigen vehicle... tja...
Maar uiteindelijk alle quality assessments gedaan, enorme excel sheets met resultaten geprint, plattegronden van alle HC gemaakt en dit alles is gisteren door Robin en ons gepresenteerd aan alle ‘in charges’ van de health centres: bijna allemaal nonnen die heel aandachtig luisterden en aantekeningen maakten maar blijkbaar niet gewend zijn veel inbreng te hebben. Het was een geslaagde dag! Na afloop kreeg iedereen ook nog eens een doos uniformen en wat klein materiaal als naalden, spuiten, verband e.d. mee die met de container vanuit Nederland waren gekomen. Iedereen blij naar huis, wij ook!

Mijn ziekenhuisstage is een tikkie in het gedrang gekomen, maar ik vind het wel genoeg geweest, en dat vond de DHO (directeur) wel oké. Dus morgen nog een ochtend ter afronding, een laatste grote visite, donuts uitdelen en dan eens zien wat ik vanaf januari voor Bembeke health centre kan betekenen...
Morgen gaan we ook naar de ‘overdrachtsceremonie’ van de 2 waterputten aan de mensen van de dorpen. Een mooi moment en een mooi kerstgeschenk. De dorpelingen, Cadecom, de trainers, de aannemer en stichting MiM hebben hard hun best gedaan alles voor de kerst af te hebben. Gelukt dus, en dat in Afrika. Na de kerst gaan we verder met het bouwen van toiletten (pit latrines), en OK, ook die waren gepland voor de kerst af te hebben....

Cécile’s verjaardag hebben we het hele weekend gevierd in National Parc Liwonde, en het was super!! Tegelijk met ons kwamen 2 andere toeristen aan: de 2 Duitse meisjes uit Bembeke ha ha!! Zij per minibus/fietstaxi... Een prachtige canoe safari gemaakt, (met de kano tussen de nijlpaarden door...) een walking safari en 2x een game drive met eigen auto...dat viel dag 1 niet mee want het had ’s nachts geregend: binnen een half uur zaten we vast in de modder en moesten ze van de Chinguni Hills lodge uitrukken om onze geleende auto los te trekken... zondag ging het een stuk beter. Impala’s, waterbucks, baboons, whartogs, heel veel vogels, nijlpaarden, een krokodil en een hele enge spin bij onze tent! Nota bene op m’n verjaardag om 5 uur opgestaan voor de wandeling... maar zeker de moeite waard, en anders hadden we de Christmas beetle gemist!

Geen kerstboom dit jaar, zeker geen sneeuw, wel een jarige op 2e kerstdag en een uitnodiging voor een Kerstlunch 25 december in Dedza... we zijn benieuwd! Ook naar ons verjaardags-middag-feestje, komende zaterdag voor onze vrienden uit Bembeke, met brownies (als-ie lukt), cake en pannenkoeken, fanta en cola (want daar zijn ze hier dol op!!) èn met Anne-Marije, want die komt ‘even langs’ voor een lang weekend!

Fijne Kerstdagen, een nieuw verslag komt (misschien) nog voor 2010!

• 17 December 2009 - 09:09

Ria:

wat een goede tijd hebben jullie,avontuur vriendelijke mensen met groentetuinen wandelingen en zinvol werk allebei. fijn om alles te horen!!

• 17 December 2009 - 09:15

Liesbeth:

Hallo Maarten en Cecile,

Leuk dat de waterputten op deze manier worden geopend. Zal best een hele happening zijn. En dokter Cecilia, je kan heel veel betekenen voor de mensen daar. Het gaat je lukken.
    Heel veel groetjes, Liesbeth

• 17 December 2009 - 09:43

Zus:

gave foto's!! ik heb er echt zin om al jullie projecten en het land te komen verkennen!
    dikke kus van ons allemaal xxx

• 20 December 2009 - 15:11

Maria En Wim Vanzeij:

Geweldig van de waterputten en de kledingverkoop mooie resultaten Cecile maakt ook veel mee!We denken elke dag terug aan ons verblijf in Malawi. Stanly hebben we zaden beloofd opsturen ??

• 20 December 2009 - 15:20

Maria :

Kunnen we de zaden ook meegeven aan jullie fam naar Malawi?reac.via email sandra kan dat?groeten van Wim en Maria

• 23 December 2009 - 00:03

Mieke, Zwolle:

Wat zijn jullie goed bezig geweest zeg! Ook die safari-foto's zijn mooi. Ik wens jullie een mooie zonnige Kerst en beiden heel hartelijk gefeliciteerd met jullie verjaardagen. Veel plezier in jullie vakantieperiode.

• 25 December 2009 - 14:17

Lex:

Hoi Maarten en Cecile!

Wat een avontuur is jullie verblijf in Malawi! Ik lees met veel plezier jullie verslagen! Dat wordt nog afkicken als jullie weer in het toch wat saaie Nederland terug zijn... Maar omdat het nu kerstmis is wil ik jullie even fijne feestdagen wensen en Maarten in het bijzonder hartelijk feliciteren met zijn verjaardag!! Bijzondere locatie om jarig te zijn!! Nog veel interessante dagen in Afrika gewenst! Groeten, Lex en jowien.

• 26 December 2009 - 16:58

Maarten Delmeire:

Maarten en Cecile ik zeg: vet goeie belevenis waar jullie in zitten. Knap werk van jullie hoor!
    Maarten jij is jarig vandaag, Van harte gefeliciteerd man!
    Zet hem op daar.
    Groet
    MD

• 26 December 2009 - 22:49

Lout En Bernardine:

Ha Maarten, mede namens Bernardine van harte gefeliciteerd met je kroonjaar! We kwamen je vader en moeder tegen in de nachtmis, je moeder verheugt zich zeer op haar bezoek aan jullie!

Het gaat jullie daar wel goed, wat een interessante tijd moet dat zijn!

Fijne verjaardag nog, en een goede jaarwisseling gewenst.

Hartelijke groet, ook aan Céciel.

Lout en Bernardine

• 27 December 2009 - 16:47

Maaike:

Hoi Maarten en Cecile,
    Leuk om jullie belevenissen te lezen! Fijne feestdagen nog en Maarten nog van harte gefelicteerd met je verjaardag!
    Grz,
    Maaike

• 29 December 2009 - 10:54

Heidi:

Lieve Maarten en Cecile,
    Van harte gefeliciteerd met jullie verjaardagen!!!! Ik weet niet hoe/of jullie oud&nieuw vieren maar ik wens jullie alvast/toch een super voortzetting van jullie tijd in Malawi in 2010! Veel liefs, xx Heidi

• 30 December 2009 - 10:37

Wim:

Allebei nogmaals van harte gefeliciteerd!! En het commentaar bij de foto met naam Liwonde, is als Theo Rijtsma in 88: Ja, dit is een mooi stel hoor!
    Fijne jaarwissel! Zal leuker zijn dan destijds in r'dam... daarom vieren wij het ook niet hier;-)
    X,
    Wim

• 04 Januari 2010 - 16:01

Gerdien Van De Ridde:

wat boeiend omdit allemaal telezen.erg knap hoe jullie hier mee omgaan.ik wens jullie een heel fijn jaar toe.en heel veel succes in Malawi 2010.

• 04 Januari 2010 - 21:14

Sandra:

Hallo Ceciel en Maarten.ik ben een vriendin van jolanda en lees ook elk verslag dat jullie schrijven.echt geweldig wat jullie doen en wat jullie al mee hebben gemaakt.als het goed is zit ze nu in het vliegtuig om naar jullie te gaan heel veel plezier samen en ik wacht weer op een mooi verslag. groetjes sandra

• 08 Januari 2010 - 17:12

Hein Van Duivenboden:

Nog de allerbeste wensen voor daar... wat laat maar ja de eerste werkweek zit er voor ons hier pas net op :-).
    Wat een avonturen, mooi om te zien en te lezen zeg. Geslaagde 2009-projecten, warme kerst en parttime ambulance personeel spelen... met succes! Een hele goede tijd nog de komende 108 dagen... de sneeuwgroeten uit Zuid-Nederland :-)

• 21 Januari 2010 - 12:56

Nathalie En Bas:

Hoi buren!

wat leuk om jullie verhalen te lezen en wat maken jullie veel mee!! Heel erg bedankt voor jullie kerstkaart, echt een verrassing van zo ver weg!
    Ik kan jullie in april helaas niet 'terugvliegen'..KLM geeft me net in die tijd vakantie...Jammer he?! Geniet eerst nog heerlijk van het leven daar! Veel liefs, Nathalie en Bassie

• 25 Januari 2010 - 21:13

Frans SvW:

Lieve Cecile en Maarten,
    Ik heb zojuist een reisverslag van jullie gelezen, vier dagen nadat je jouw verjaardag gevierd hebt in 2009 en ik heb de prachtige fotos' ook met plezier bekeken. Volgens mij een vrolijke gezellige boel op jullie kersthappening. Het lijkt mij fantastisch om, zoals jullie beschrijven, zo naar het eindejaarsdoel te manoeuvreren. De reden dat ik nu pas naar jullie reisverslagen kijk is, dat de afgelopen maanden zo ongelofelijk druk waren met wijn en mijn Brabant Industrieel Erfgoed Stichting. Vandaag heb ik in Bentveld (bij mijn vriendin) naar het scherm kunnen kijken. Wat kan je nu, in januari 2010 voor het Bembeke Health Centre nog betekenen, is daar al een uitslag over? Ik zie dat Cecile's verjaardag bijzonder is verlopen, in die zin dat zo'n verjaardag een voortreffelijke sfeer heeft en wie weet maak je dit nooit meer in je leven mee. Zoals jullie misschien vernomen hebben hadden Thijs en Sabine op Oud en Nieuw 12 vrienden te eten en zowaar, zij gunden mij hun feestdrank. Met Kerstmis waren wij te gast bij Isa en Pieter tijdens een gezellige brunch en daar hebben wij enorm van genoten. Ik ben vroeger in Vught ook altijd door jullie Moeder ook verwend. Overigens, inde Kerstnacht waren wij in de Obrechtkerk te Amsterdam met een prachtig koor en orkest.
    All the best, ik blijf jullie volgen op jullie reis,
    Liefs Frans